
p to 31 
 

 
 
 

________________________________________________________________________________ 
Public Affairs Section – Embassy of the United States of America – Khartoum – Sudan 

 

October 20, 2008 

Chinese workers kidnapped in Kordofan  

-Nine Chinese oil workers at an oil field in South 
Kordofan State were kidnapped by an armed group. 
Sudanese security authorities are currently pursuing 
the kidnappers and gathering information as to 
where the abductors may have taken the workers. 
Reports indicate that the kidnappers are from the 
Justice and Equality Movement (JEM), Kordofan 
sector. Meanwhile, Ali Yousif, the Protocol 
Director from the Sudanese Ministry of Foreign 
Affairs, met with the Chinese Ambassador to Sudan 
to discuss the incident. According to Yousif, the 
kidnapped   workers are “well and still in North 
Kordofan.” (Al-Wifaq, Khartoum Monitor) 

-Sudanese authorities accused JEM of the 
abduction. The JEM rebels attacked a Chinese-run 
oil field in Kordofan last year, kidnapping two 
foreign workers. Two months later, the group 
attacked an army garrison in another Chinese-run 
oil field in the same state. The rebel group has not 
issued any statement claiming responsibility for the 
recent kidnapping. The Sudanese Foreign Ministry 
stated that Sudanese forces are scouring the area 
where the kidnapping took place but, as yet, “no 
contact has been made with the kidnappers.” 
(Sudantribune.com) 

Darfur authorities question UN coordinator  

Yesterday, the government of North Darfur State 
called in Gregory Alex, Head of the UN 
Coordination Office for Humanitarian Affairs in El-
Fasher, to justify allegations he made recently with 
in a report regarding violence in the state that 
resulted in the mass displacement of Darfuris. 
According to Ajras al-Hurriya, the UN official said 
the report was taken out of context. Osman Kabar, 
Governor of North Darfur State, told reporters that 

 yesterday that the UN official had denied the 
claims. 

 

 

it was true that although government patrols were 
combing the are, nothing had led to mass 
displacement. (Ajras- Al-Hurria, Al-Intibaha)  

UN donates satellite system to assist road map 

The United Nations Mission in Sudan (UNMIS) has 
donated a satellite imagery system to the Ad hoc 
Technical Border Committee tasked with producing 
a border map in accordance with the 
Comprehensive Peace Agreement (CPA). The 
equipment will be used to delineate the January 1, 
1956, border. Next month, a final border 
demarcation report will be presented to President 
Al-Bashir. (Al-Sahafa, The Citizen) 

Clashes over Al-Bashir’s statement 

Members from the Hausa tribe in eastern Sudan 
clashed with security forces following news reports 
that cited the Sudanese president as saying that they 
have no roots in the country. According to the 
independent Al-Ayaam newspaper, Al-Bashir 
described the Hausa tribe as non-Sudanese, saying 
“there is no tribe in Sudan with that name.” Official 
news agency SUNA published statements attributed 
to Al-Bashir denying that he made any such 
remarks. He also affirmed that “the Hausa were one 
of the most harmonious and integrated tribes in 
society.” Al-Bashir accused some parties of 
attempting to deliberately “fan the fire of sedition” 
and of pushig the Hausa tribe to retaliate against the 
central government. (Sudan Tribune)  

The Sudan Morning News is compiled as a service of the 
Public Affairs Section at the U.S. Embassy in Khartoum, 
Sudan.  It presents a partial survey of the current Sudanese 
press and international reporting about Sudan.  This summary 
does not necessarily reflect the views of the U.S. Government. 

 

SUDAN MORNING NEWS 
http://sudan.usembassy.gov/ 

http://sudan.usembassy.gov/

