SUDAN MORNING NEWS

http://sudan.usembassy.gov/

f )

September 2, 2008
UNAMID and GoS to investigate Kalma

UNAMID stressed the importance of coordinating
with Sudanese government officials to investigate
the incidents that occurred at the Kalma Internally
Displaced Persons Camp in Darfur. UNAMID
added that the protection of the displaced civilians
living in the area should be a priority and that it
would work with the Government of Sudan to
prevent the re-occurrence of such incidents.
UNAMID’s official spokesperson, Nur El Din
Mezni, told reporters that a meeting had taken place
between Rodolphe Adada, the head of the AU/UN
mission, and Mutrif Siddig, Undersecretary of the
Sudanese Ministry of Foreign Affairs. The two
parties discussed the security situation in the area
and how each of them will investigate the incident.
A joint committee to carry out these investigative
procedures has been formed. (Al-Ahdath)

Minnawi’s return to Khartoum still pending

According to Mustafa Jamil, an official
spokesperson from the Sudan Liberation Movement
(SLM), Sudan’s senior presidential assistant Minni
Arco Minnawi’s return to Khartoum is still pending
due to the outstanding issues concerning the
implementation of the Darfur Peace Agreement
(DPA). Jamil added that his group had presented a
draft proposal to move the DPA implementation
forward and the group is still waiting for the final
agreement to be signed by both peace partners.
Meanwhile, Omer Adam Rahama, the rapporteur-
in-charge of implementing the DPA, said that two
delegations from the government and the Sudan
Liberation Movement/Minnawi faction reached an
agreement on a road map to complete the DPA
implementation. (Al-Midan)

- Last week, SLM leader Minni Minnawi told
Sudan Tribune that he did not intend to return “until
there is goodwill from the dominant National
Congress Party.”

Press Council suspends two newspapers

The National Press and Publications Council has
suspended two English newspapers — The Citizen
and Sudan Tribune -- until further notice. A
spokesperson from the council confirmed that the
decision was based on administrative issues and
insisted that it had no political basis. He added that
the newspapers’ editors should be based in
Khartoum as is stipulated in their licenses. Until
they comply, they will not be allowed to operate
again.  Meanwhile, William Ezekiel, Editor-in-
Chief of Sudan Tribune, told reporters that his
publication was suspended because of articles that
criticized the Government of National Unity and
said that it was deliberately delaying the
implementation of the Comprehensive Peace
Agreement. (Al-Ahdath, Rai Al-Shaab, Agras Al-
Hurria)

- According to Sudan Tribune online, Nhial Bol, the
Editor-in-Chief of The Citizen, said that the
suspension of his independent daily was because of
his rejection to remove the managing editor, who is
from Darfur. “Many members of the (press council)
privately approached me and asked me to dismiss
Izzadine (the managing editor) because they
believed that his presence in the management would
influence editorial contents. | have rejected this call
since April 2008.”

The Sudan Morning News is compiled as a service of the
Public Affairs Section at the U.S. Embassy in Khartoum,
Sudan. It presents a partial survey of the current Sudanese
press and international reporting about Sudan. This summary
does not necessarily reflect the views of the U.S. Government.

Public Affairs Section — Embassy of the United States of America — Khartoum — Sudan



http://sudan.usembassy.gov/

